Інформаційна безпека в умовах сучасного стану і перспектив розвитку державності
Черговий
етап технологічної революції в інформаційній сфері зумовлює серйозні зміни в
суспільстві загалом. Змінюється спосіб життя мільйонів людей. Процеси
глобалізації торкаються дедалі нових сфер діяльності. Й інформаційна стає не
тільки найважливішою сферою міжнародної співпраці, а й об'єктом суперництва.
Проблеми у сфері інформаційних відносин, формування інформаційних ресурсів і користування
ними загострюються внаслідок політичного й економічного протиборства держав. Це
стає актуальним у зоні забезпечення національної безпеки України.
Інформаційна безпека держави — стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і
держави, при якому запобігається нанесення шкоди через: неповноту, невчасність
та невірогідність інформації, що використовується; негативний інформаційний
вплив; негативні наслідки застосування інформаційних технологій;
несанкціоноване розповсюдження, використання і порушення цілісності,
конфіденційності та доступності інформації.
Інформаційна безпека організації — цілеспрямована діяльність її органів та посадових осіб
з використанням дозволених сил і засобів по досягненню стану захищеності
інформаційного середовища організації, що забезпечує її нормальне
функціонування і динамічний розвиток.
Інформаційна безпеки особистості характеризується як стан захищеності особистості,
різноманітних соціальних груп та об'єднань людей від впливів, здатних проти
їхньої волі та бажання змінювати психічні стани і психологічні характеристики
людини, модифікувати її поведінку та обмежувати свободу вибору[3].
Інформаційна безпека (information security) — збереження конфіденційності, цілісності та доступності
інформації; крім того, можуть враховуватися інші властивості, такі, як
автентичність, відстежуваність, неспростовність та надійність[4].
Складові інформаційної безпеки або такі
суттєві властивості, як: конфіденційність (англ. Confidentiality, privacy),
цілісність (англ. Integrity), доступність (англ. Availability) — тріада
CIA. Інформаційні системи можна
розділити на три частини: програмне забезпечення, апаратне забезпечення та
комунікації з метою цільового застосування (як механізму захисту і
попередження) стандартів інформаційної безпеки. Самі механізми захисту
реалізуються на трьох рівнях або шарах: Фізичний, Особистісний, Організаційний.
По суті, реалізація політик і процедур безпеки покликана надавати інформацію
адміністраторам, користувачам і операторам про те як правильно використовувати
готові рішення для підтримки безпеки
Очевидно, що інформаційна безпека є
складним, системним, багаторівневим явищем, на стан і перспективи розвитку
якого мають безпосередній вплив зовнішні і внутрішні чинники, найважливішими з
яких є:
1) політична обстановка у світі; 2)
наявність потенційних зовнішніх і внутрішніх загроз; 3) стан і рівень
інформаційно-комунікаційного розвитку країни; 4) внутрішньополітична обстановка
в державі.
Важливим для інформаційної безпеки
держави є досягнення стану її захищеності, тобто створення і підтримка
відповідних інженерно-технічних потужностей та інформаційної організації, що
відповідають реальним і потенційним загрозам, а також демографічному й
економічному становищу країни. Питання забезпечення інформаційної безпеки актуальні тою або
іншою мірою для всіх держав. Однак питома вага інженерно-технічних і
апаратно-програмних методів забезпечення національної безпеки в різних держав
неоднакова і залежить від цілого комплексу умов, пов'язаних із імовірністю внутрішніх
і зовнішніх загроз, характером відносин із суміжними державами й геополітичними
центрами.
За
своєю загальною спрямованістю загрози інформаційній безпеці України можна
поділити на такі види:
1.
Загрози конституційним правам і свободам людини і громадянина у сфері духовного
життя й інформаційної діяльності, індивідуальній, груповій і суспільній
свідомості, духовному відродженню України.
2.
Загрози інформаційному забезпеченню державної політики України.
3.
Загрози розвиткові вітчизняної індустрії інформації, включаючи індустрію
засобів інформатизації, телекомунікацій і зв'язку.
4.
Загрози безпеці інформаційно-телекомунікаційних систем на території України, як
діючих, так і тих, що створюються.
Основні шляхи і напрями реалізації
концептуальних положень інформаційної безпеки держави мають бути зазначені в
науково обґрунтованій доктрині інформаційної безпеки, якої на сьогодні в
Україні немає. Вона, як правило, розробляється на визначений період. Доктрина
інформаційної безпеки держави є не тільки системою офіційно прийнятих поглядів
щодо інформаційних та інших питань. Вона насамперед є керівництвом до дії. На
основі доктринальних положень здійснюється широке коло політичних заходів і дій
у зовнішній і внутрішній політиці держави. Доктрина інформаційної безпеки,
будучи логічним продовженням Стратегії національної безпеки, розробляється
законодавчими органами і політичним керівництвом держави. Її основні вимоги
деталізуються в законодавчому й іншому нормативно-правовому актах, висвітлені в
стратегії розвитку держави у вигляді цільових державних програм і проектів.
Якщо вам сподобалась та є цікавою дана інформація, можете переглянути мою презентацію "Розвиток інформаційного суспільства"



0 коментарі(в):
Дописати коментар
Підписка на Дописати коментарі [Atom]
<< Головна сторінка